زمان مطالعه: 4 دقیقه
بلغم معده نی نی سایت

رفلاکس و سردی معده

سردی معده یعنی چی ؟

رفلاکس معده به علت اختلال در عملکرد ماهیچه های انتهای مری به وجود می آید که باعث برگشت غذا و سر ریز شدن اسید معده از داخل معده به مری می شود. نام عامیانه این مشکل بین ایرانیان ترش کردن است و به انگلیسی به آن acid reflux disease یا بطور تخصصی gastroesophageal reflux disease (GERD) می گویند. از علائم این مشکل می توان : تنگی نفس، خشکی دهان، بد مزه بودن دهان، برگشت غذا به گلو، سرفه های خشک، بی اشتهایی، تغییرات غیر عادی وزن، مدفوع سیاه رنگ یا خونی، استفراغ خونی و بی اشتهایی را نام برد. علت رفلاکس معده عبارت است از ضعیف شدن یا اختلال در عملکرد ماهیچه حلقوی انتهای مری که در این صورت امکان برگشت غذا از معده به مری و سر ریز شدن اسید معده به داخل مری فراهم می شود. عواملی همچون مصرف سیگار، مشروبات الکلی، غذا های حجیم، پر خوری، استرس و اضطراب احتمال بروز این مشکل را افزایش می دهند. علت اصلی این مشکل ضعیف شدن معده و عضلات و ماهیچه های آن می باشد و علت ضعیف شدن معده و ماهیچه های آن، سرد شدن یا بلغم معده می باشد.

یکی از سخت ترین غلبه های مزاج، غلبه مزاج بلغم می باشد. در روایات از بلغم به دشمن سر سخت یاد شده است. شاید بخاطر اینکه نشانه های آن در زمانی آشکار و اذیت کننده می شود که مدت ها از شروع این مشکل گذشته باشد و بدن دیگر توانایی مقابله و برطرف کردن آن را نداشته باشد. با توجه به علت بوجود آمدن بلغم، اندام های مختلفی از بدن می توانند تحت تاثیر بیشتر قرار بگیرند و علائم شدیدتری از بلغم را در خود نشان بدهند. یکی از مهم ترین ارگان های بدن معده می باشد که با توجه به عادات ناصحیح تغذیه، می تواند یکی از اولین بخش هایی از بدن باشد که دچار بلغم می شود. در این حالت می گوییم معده فرد دچار بلغم شده یا فرد دچار سردی معده شده است. حال وقتی معده دچار سردی بشود، دیگر نمی تواند به درستی وظایف خود را انجام دهد، عضلات مختلف معده ضعیف شده و پروسه هضم و انتقال غذا به درستی انجام نمی شود. به نوعی معده دچار تنبلی می شود.

یکی از عوامل سرد شدن معده پرخوری است. به طوری که معده از هضم به موقع غذا باز می ماند و غذا بیش از زمان نرمال داخل معده می ماند. به همین خاطر در روایات داریم که هنگام غذا خوردن معده را بر سه بخش کنید، بخش اول برای غذا، بخش دوم برای آب، و بخش سوم برای هوا. یا در حدیثی از امام (ع) میفرمایند زمانی از غذا خوردن دست بکش که هنوز میل به خوردن داری، این توصیه ها، نکته هایی اساسی در سبک زندگی انسان هستند که رعایت نکردن آن ها می تواند ضررات جبران ناپزیری برای انسان بیافریند. بدن انسان، در زمینه بازسازیِ خود به شدت توانمند است، پس اگر میبینیم بدن دچار مشکل حاد شده است، باید دانست که این مشکل نتیجه عادت های غلط است که به صورت مستمر تکرار می شود، در حقیقت انسان با توجه نکردن به آداب خوراک و سبک زندگی، زمینه ساز بیمار شدن و آسیب پذیر شدن خود می شود.

بنابراین وقتی عامل بوجود آورنده رفلاکس یا هر مشکلی، به درستی شناسایی و برطرف شود، خود مشکل هم برطرف میشود. رفلاکس عبارت است از برگشت و یا سر ریز شدن اسید معده در مری. غذا از دهان به وسیله مری به معده می رسد. در مری عضلات حلقوی متعدی روی هم قرار گرفته اند که با منقبض و منبسط شدن زمینه ساز انتقال غذا می شوند. حال گفته می شود که ضعیف شدن این عضلات باعث به وجود آمدن رفلاکس معده یا ترش کردن می شود ولی علت ضعیف شدن عضلات مری مشخص نیست، در حالی که در ابتدای این متن، علت ضعیف شدن معده و عضلات آن مشخص شد. در حقیقت ریشه بیماری شناسایی شده و از بین می رود.

حال دقیق تر این موضوع را بررسی می کنیم، علائم و درمان رفلاکس معده چیست؟

رفلاکس چیست ؟ رفلاکس معده به دلیل ضعیف شدن و ملتهب شدن دیواره داخلی مِری، ممکن است علائم متعددی داشته باشد، زیرا در صورت ضعیف شدن عضلات است که اسید معده امکان راه یابی به مری را پیدا می کند، در غیر این صورت فعالیت مری به گونه ای است که اجازه برگشت اسید به مری را نمی دهد. از جمله دیگر مواردی که با سرد شدن معده ظاهر می شوند یبوست و نفخ شکم است.

رفلاکس معده در دوران بار داری و شیردهی به علت سرد شدن مزاج مادر به وجود می آید و از طریق شیر می تواند به نوزادان نیز منتقل شود. این مشکل با تقویت عمومی و از بین بردن بلغم در مادران از بین می رود و نیازی به تجویز دارو یا توصیه خاص برای نوزاد نیست. کودکان بخاطر مصرف غذاهای سرد ممکن است به این مشکل دچار شوند. برای این مشکل گرید های مختلفی در نظر گرفته شده است، مثلا به نوع شدید آن گرید ۲ یا گرید b گفته می شود که با توجه به مشخص شدن علت این مشکل چندان اهمیتی ندارد.

اما درمان رفلاکس و سردی معده چیست؟

این دستورات به طور کلی کارکرد معده را به حالت نرمال و طبیعی برمیگردانند و مشکلات دیگر مانند نفخ شکم و یبوست را نیز از بین می برند :

  • پرهیز از مصرف لبنیات بدون مصلح، هر غذایی که انسان میل می کند باید دارای طبع معتدل باشد، پس سردی غذا باید توسط خوردن مواد گرم اصلاح شود.
  • مصرف سردیجات مانند خیار، گوجه، کاهو، انواع سالاد، سس، نوشابه، ماست و دوغ در حالت کلی و همینطور همراه با غذا که سبب فساد و جلوگیری از هضم صحیح غذا در معده می شود.
  • مصرف ترشیجات و ادویه و شیرین کننده های مصنوعی و محصولات کارخانه ای مانند کیک، نوشابه، رب گوجه، همین طور مصرف چای، نسکافه، قهوه و سردی معده و بستی باعث تشدید مشکل می شود و حداقل در طول درمان نباید استفاده شوند.
  • استفاده همزمان از غذا های مختلف در یک وعده غذایی که حتی عاملی برای چاقی نیز می باشد.
  • استفاده از ترکیب آویشن و نمک قبل و بعد از غذا
  • و درنهایت جهت درمان کامل این مشکل، از داروهای هاضوم، جامع زیره، جامع عسل، شربت رضوی و … بسته به شرایط هر فرد تجویز می شود.

 

واتساپ طب دین

 

به اشتراک بگذارید

3 پاسخ به “رفلاکس و سردی معده”

  1. تشکر/ من خیلی از روزها صبح ها با حالت تهوع و بدمزگی دهان از خواب میپرم و با این حساب غلبه بلغم دارم گاهی مزه دهان تلخ که نشانه غلبه صفرا هست این ۲ تا با هم درمانش سخت دکتر طب اسلامی هم فقط صفرا بر تجویز کرد برای ریزش مو و تلخی دهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت