زمان مطالعه: 5 دقیقه
خواص فایده طبع انجیر خشک درمان یبوست ریزش مو دیابت نی نی سایت خیراندیش

معجزه ای به نام انجیر

معجزه ای به نام انجیر! انجیر یک میوه نرم با پوست نازک است که می تواند سبز یا بنفش باشد. گوشت انجیر معمولاً قرمز است و تمام میوه آن قابل خوردن است. طبع انجیر در طب سنتی چه به صورت تازه و چه به صورت خشک، گرم و تر است. انجیر سرشار از مواد مغذی است و در حالی که نسبتاً کم کالری است یک افزودنی عالی برای رژیم غذایی سالم است و در طب سنتی کاربرد های بسیار زیادی دارد.. در روایات و اسلام به انجیر اشاره های زیادی شده که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

 

انجیر برای رفع یبوست شدید

میوه انجیر به طور طبیعی دارای خاصیت ملین بودن می باشد. اما طبق دو دستور زیر، خاصیت ملین بودن انجیر چند برابر شده و برای یبوست های شدید مورد استفاده قرار می گیرد.

  • انجیر خیس شده در شیر: ۷ عدد انجیر خشک را از وسط بریده و داخل نصف لیوان شیر، از شب تا صبح بخیسانید. و سپس میل کنید.
  • انجیر خیسانده در روغن زیتون: ۷ عدد انجیر خشک را داخل مقدار کمی روغن زیتون، به گونه ای که روغن سطح انجیر ها را فرابگیرد، از شب تا صبح بخیسانید و بصورت ناشتا میل کنید.

 

انجیر برای ریزش مو و ریز سکه ای مو :

ماده اصلی رشد دهنده مو در انسان، سودا می باشد. انجیر حاوی موادی است که سودا را به ظاهر و بیرون بدن هدایت می کند. به همین سبب انجیر باعث تقویت رشد مو و ناخن می شود. همچنین از ریزش مو در مردان و زنان نیز جلو گیری می کند. درمان خانگی ریزش مو مصرف انجیر است و در کنار آن استفاده از سرمه باعث افزایش رشد مژه ها می شود و اگر بجای رنگ مو از حنا استفاده کنید استحکام بیشتری به موهای شما خواهد بخشید.

برای رفع ریزش سکه ای مو می توان مخلوط سوخته انجیر با روغن زیتون را به حالت خمیری دراورده و به محل ریزش به مدت ۲ الی ۳ ساعت قرار دهید.

 

انجیر برای افسردگی و وسواس

برای رفع افسردگی و وسواس ناشی از سودا یا بلغم مصرف روزانه انجیر بسیار مفید می باشد. مصرف انجیر شبی ۷ عدد، زیتون صبح ناشتا ۷ عدد، مویز روزی ۲۱ عدد باعث خروج بلغم و سودای اضافی از بدن شده و به تعادل مزاج کمک می کند.

 

انجیر مناسب برای دیابت : 

انجیر دارای قند بسیار زیادی است و به علت سرعت جذب بالا برای افت قند خون لحظه ای مفید می باشد؛ افراد دیابتی که دچار افت موقت قند خون می شوند می توانند با مصرف چند عدد انجیر ضعف و کاهش قند خون را برطرف کنند.

 

فوائد انجیر خشک و شنبلیله

 

انجیر برای افزایش قد، ضعف و پوکی استخوان :

به دلیل وجود داشتن مقادیر بالای کلسیم در انجیر، مصرف این میوه برای سلامت و رشد استخوان بسیار مفید می باشد. با بررسی بخش روایات درباره انجیر هم متوجه خواهید شد که امام رضا (ع) به این موضوع اشاره کردند و با مطالعه در مورد انجیر، متوجه مقدار بالای کلسیم، مخصوصا در نوع خشک آن می شوید.

 

انجیر برای قولنج :

قولنج به معنای ورم روده بزرگ یا کولون می باشد و باعث انسداد روده و مشکل دفع و دردناک شدن خروج مدفوع و باد معده می باشد که علت آن برخی از عادات غلط در سبک زندگی می باشد مانند :

  • خوردن ماهی با تخم مرغ
  • رفتن به حمام با معده پر
  • آمیز در حالت پر بودن شکم
  • خوردن خربزه به صورت ناشتا
  • خوردن غذاهای دیر هضم

اما یکی از راه های درمان قولنج مصرف ملین ها است که انجیر هم جزوی از سودابر ها و ملین ها است؛ بنابر این مصرف انجیر برای از بین رفتن قولنج هم بسیار مناسب است.

 

انجیر برای نقرس :

علت نقرس رسوب سودا در بدن می باشد؛ استفاده از انجیر در از بین رفتن غلبه سودا مفید است و مصرف انجیر خشک در این امر بسیار مفید است. پرهیز از مصرف سردی جات در زمان بیماری توصیه نمی شود.

 

انجیر برای بواسیر : 

پیامبر اکرم (ص) : می فرماید اگر بگوییم میوه ای از بهشت نازل شده است همان انجیر خواهد بود چون میوه ای بدون هسته است، بخورید که بواسیر را قطع می کند و برای نقرس مفید است. انجیر راه بسته شده مجاری روده را باز کرده و روی بواسیر نر و ماده تاثیر مثبت دارد؛ چرا که بواسیر در اثر سودا ایجاد شده و انجیر یک ملین طبیعی است.

 

انجیر برای تقویت حافظه : 

دلیل اصلی ضعف حافظه ایجاد غلبه بلغم در بدن و مخصوصا سردی مغز می باشد، یکی از ترکیباتی که می توان برای بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه استفاده کرد ترکیب انگور خشک، انجیر و خرمای خشک می باشد که بهتر است به مقدار ۳۰ گرم صبح ناشتا میل شود.

 

انجیر برای رماتیسم و سردی مفاصل :

یکی از راه های برطرف کردن رماتیسم استفاده از دستور انجیر و شنبلیله می باشد به این صورت که یک کف دست انجیر،یک کف دست شنبلیله و یک کف دست تخم شنبلیله در دولیوان آب جوشیده تا یک لیوان باقی بماند، و شب از خواب میل شود. همچنین باید این دمنوش یک شب در میان و تا ۱۴ مرحله انجام شود. کلسیم ساختار کلیدی استخوان ها است و افزایش مصرف کلسیم باعث بهبود ساختار معدنی استخوان می شود.

 

شیره انجیر مناسب برای وعده صبحانه :

شیره انجیر حاوی قند طبیعی است و حاوی منیزیم کلسیم و پتاسیم است و یک وعده مفید غذایی برای تامین انرژی روزانه بدن شماست و به طور خاص برای کودکان و افراد پیر مفید است. همچنین به عنوان شیرین کننده طبیعی برای پخت کیک و تهیه شربت از ان استفاده کرد.

 

خواص فوائد انجیر شنبلیله خشک طب سنتی اسلامی

 

انجیر در روایات :

امام رضا (ع) می فرماید : انجیر بوی بد دهان را از بین می برد، لثه را محکم می کند موی را می رویاند و همچنین می فرماید شبیه ترین چیز به گیاهان بهشت انجیر است.

امام علی (ع) می فرماید : خوردن انجیر راه بسته شده را نرم می کند و برای التهاب روده بزرگ مفید است، روز زیاد بخورید و شب کم میل شود. منبع : مستدرک، ج۱۶، ص۴۰۳

پیامبر اکرم (ص) می فرماید : کسی که می خواهد دل نازک شود (قساوت قلبش از بین برود) دائما انجیر بخورد. مکارم الاخلاق، ج ۱ ، ص۳۷۶

 

بهترین زمان مصرف انجیر :

بهتر است انجیر در شب مصرف نشود یا کم تر مصرف شود، بهترین زمان مصرف انجیر صبح ناشتا و یا در روز است.

واتساپ طب دین

به اشتراک بگذارید

2 پاسخ به “معجزه ای به نام انجیر”

  1. سلام و وقت بخیر،

    اگر انجیر خشک در آب خیسانده شود؛

    ۱٫طبع آن همچنان گرم و تر خواهد ماند؟
    ۲٫طبع آب حاصل از آن چه خواهد بود؟

    1. سلام بله گرم تر خواهد ماند ولی رطوبت آن بیشتر میشود
      آب حاصل از آن کمی از خواص انجیر و طبع انجیر را داراست اما رطوبت آن زیاد است و باعث بلغم میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت