زمان مطالعه: 4 دقیقه
خوردن سرکه و روغن زیتون

سرکه و روغن زیتون بخورید !

دو ترکیب بسیار مفید و بسیار مهم در طب سنتی_اسلامی هستند که خواص بی نظیری دارند ! سرکه و روغن زیتون. مصرف سرکه طبیعی یکی از موارد بسیار مهم برای پیش گیری از بیماری و سلامت بدن انسان به حساب می آید؛ البته باید توجه داشته باشید که فقط سرکه طبیعی است که می تواند فواید بالایی داشته باشد.

اما شاید براتون جالب باشه که مصرف روغن زیتون و سرکه سابقه مصرف طولانی ای دارد و مصرف گسترده ای در جهان دارد. روغن زیتون هم خود به تنهایی دارای خواص فوق العاده ای بوده و سرشار از اسید اولئی اشباع است و اعتقاد بر این است که این اسید دارای اثرات مفید بسیاری بوده و نه تنها یک روغن بی نظیر برای پخت و پز هست بلکه می تواند به سلامت بدن هم کمک کند.

 

اهمیت مصرف روغن زیتون :

روغن زیتون ممکن است به جلوگیری از سکته مغزی کمک کند. مطالعات نشان می دهد افرادی که روغن زیتون مصرف می کنند ، خطر سکته مغزی بسیار کمتری دارند ، سکته مغزی دومین قاتل بزرگ در کشورهای پیشرفته است.

روغن زیتون بکر و طبیعی فواید بی شماری برای سلامت قلب دارد. فشار خون را کاهش می دهد ، از ذرات کلسترول LDL در برابر اکسیداسیون محافظت می کند و عملکرد رگ های خونی را بهبود می بخشد.

روغن زیتون با افزایش وزن و چاقی ارتباط ندارد و به نظر نمی رسد مصرف روغن زیتون باعث افزایش وزن را افزایش می دهد. مصرف متوسط ​​این روغن حتی به سلامت دستگاه گوارش شما کمک کرده و وقتی در کنار سرکه طبیعی مخصوصا بعاز غذا استفاده شود می تواند به کاهش وزن کمک کند.

همچنین این روغن دارای خواص ضد باکتری است. روغن زیتون بسیار بکر دارای خواص ضد باکتری است و مشخص شده است که به ویژه در برابر هلیکوباکتر، نوعی باکتری که می تواند باعث زخم معده و سرطان معده شود هم موثر است.

واتساپ طب دین

 

روغن زیتون در روایات و احادیث :

امام صادق (ع) در المحاسن ج ۲ ، ص۴۸۵ می فرماید :

روغن گذشتگان چیزی جز روغن زیتون نبوده است.

 

امام علی (ع) می فرماید در الکافی شیخ کلینی، ج۶،ص۳۵۴ می فرماید :

با روغن زیتون روغن مالی کنید و آنان را نان خورش خود کنید، همانا روغن زیتون صابون نیکان و خوراک برگزیدگان است و پیش آمدن و پس رفتنش مبارک است و با وجودش دردی زیان نمی رساند.

 

پیامبر اکرم(ص) می فرماید :
روغن زیتون بخورید، زیرا صفرا و سودای بدن را متعادل می سازد، بلغم را از بین می برد، اعصاب را قوی و انسان را خوش اخلاق و نیک نفس می کند، غم و اندوه را برطرف می نماید.

 

امام صادق (ع) :
امیرالمومنین علی (ع) شبیه ترین مردم به پیامبر اکرم بود در غذا، ایشان نان و سرکه(خمری) و روغن زیتون می خورد و مردم نان و گوشت می خوردند.

 

خواص روغن زیتون :

  1. تقویت مو
  2. جوگیری از سفیدی مو
  3. دفع کننده میکروب
  4. بهترین چایگزین روغن های صنعتی
  5. روغنی فوق العاده برای استفاده درمانی جهت روغن مالی بدن و روغن درمانی

خواص سرکه انگور خمری  :

سرکه انگور خمری یا سرکه طبیعی به سرکه ای گفته می شود که در فرآیند تبدیل شدن به سرکه ابتدا به خمر تبدیل شود و سپس به سرکه تبدیل شو که به این اتفاق انقلاب اول و دوم گفته می شود. اما در سرکه های غیر طبیعی مستقیم آب انگور به سرکه تبدیل شده و اصطلاحا انقلابی در ن صورت نمی گیرد.

در روایات شش ماده ذکر شده است که به خمر تبدیل شده و سپس سرکه می شود؛ انگور، خرما، جو، عسل و نی شکر هستند که می توان از آن ها سرکه تهیه کرد.

امام علی (ع) در الکافی ج۱۲،ص۴۸۲ می فرماید :

بهترین غذا، سرکه است، مره ها را می شکند صفرا را خاموش می کند و قلب را زنده می کند.

 

امام علی (ع) در بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۷۶ ص ۱۷۱ می فرماید :

سرکه ای را بخورید که اول خمر و خود به خود سرکه شود بدون آن که شما کاری انجام دهید به سرکه تبدیل شود.

 

همچنین مصرف سرکه گردش خون را بهبود می بخشد. سرکه انگور حاوی پلی فنول است که طبق مطالعات انجام شده دانشمدان می تواند به سلامت قلبی و عروقی بسیار کمک کند. انگور باعث جمع شدن پلاکت های خون شما نمی شود که ممکن است از بیماری های قلبی جلوگیری کند.

اهمیت ترکیب سرکه و روغن زیتون و مصرف آن :

ترکیب روغن زیتون و سرکه چه نام دارد؟ سرکه و روغن زیتون یک غذای ترکیبی به حساب می آید که با توجه به مصرف سردیجاتی که میل می شود می تواند پس از مصرف غذا وضعیت دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و به عوان یک مصلح غذایی استفاده شود. معمولا پیشنهاد می شود که از روغن زیتون و سرکه بعد از غذا استفاده شده و مقدار ترکیب هر یک به میزان یک واحد سرکه انگور طبیعی یا خمری و دو واحد روغن زیتون استفاده شود. میزان واحد را هم می توانید قاشق چای خوری در نظر بگیرید و در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. سرکه و روغن زیتون باعث تقویت بدن و سلامت بدن هم خواهد شد؛ زیرا که هنگامی که غذای سرد که معمولا در سبد غذایی ما ایرانی ها وجود دارد باعث ایجاد غلبه بلغم می شود و ممکن است مشکلات بسیاری را به وجود آورد، اما با مصرف این ترکیب می تواند تا حدودی از اعتدال مزاج  رفع چربی خون و کم شدن کلسترول خون و تنظیم شدن عملکرد دستگاه گوارش و هاضمه اطمینان برقرار کرد.

 

در روایتی از اصول من الکفای،شیخ کلینی،ج ۶ ص ۳۲۸ ح ۶ آمده است :

از امام صادق (ع) در مورد غذا پرسیدم و ایشان فرمودند : بر تو باد سرکه و روغن زیتون زیرا بدن از آن کاملا نفع می برد و حضرت علی زیاد از این غذا می خورد و من نیز از این غذا زیاد می خورم.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت