زمان مطالعه: 4 دقیقه
خرید سویق سنجد

سنجد و پوکی استخوان

میوه سنجد در ایران بسیار شناخته شده است و در طب سنتی، برای پوکی استخوان، و مشکلات مرتبط به استخوان بسیار مفید است. از این میوه به عنوان سویق هم استفاده می شود و در دیدگاه اسلام هم از میوه هایی است که در روایات به آن ذکر شده است. میوه Oleaster که معمولاً در ایران با نام سنجد شناخته می شود و با نام هایی مانند زیتون وحشی و توت نقره معروف است ، محصول درختی به همین نام است که با نام علمی Elaeagnus angustifolia شناخته می شود.

سنجد به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد ، می تواند حتی در شرایط سخت آب و هوایی و خاک رشد کند و در بسیاری از مناطق از جمله ایران کشت می شود. برای رسیدن به طعم کامل و حداقل عطر و طعم قابض ، باید صبر کرد تا میوه کاملاً رسیده شود.

سنجد با طعم شیرین خاص و ساختار آردی خوراکی است و منبع عالی بسیاری از مواد معدنی ، فلاونوئیدها ، ویتامین A ، E و C است. که منجر به انواع استفاده های پزشکی و فواید سلامتی شده است. همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب است ، که برای یک میوه معمول نیست و به شگفتی های سنجد اضافه شده است.

اما معروفیت بی نظیر سنجد به دلیل خواص بی نظیر آن در پوست، گوشت و هسته آن است و مصرف سویق سنجد می تواند تا حد زیادی از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری کند. 

در نظر داشته باشید که در طب سنتی اسلامی از سنجد و پوست و گوشت و هسته آن به صورت سویق استفاده می شود و طرز تهیه ساده ای دارد؛ زیرا که وقتی سنجد تبدیل به سویق می شود هضم آن بسیار راحت تر می شود و از یبوست جلوگیری می کند و همچنین بهتر است بدانید که با تبدیل سنجد به سویق می توانید از هسته سنجد که خود دارای خواصی بی نظیر است هم استفاده کنید.

 

خواص سویق سنجد :

  1. موثر در رشد و تحکیم استخوان بندی
  2. افزایش دهنده شیر مادر
  3. بهترین تقویت کننده استخوان
  4. مناسب برای پوکی استخوان
  5. سنجد، مناسب برای نرمی استخوان
  6. تسریع درمان شکستگی استخوان

امام صادق عليه السلام: (سَمِعْتُ أَبا عَبْدِاللّه ِ عليه السلاميَقولُ فِى الْغُبَيْرا:) إِنَّ لَحْمَهُ يُنْبِتُ اللَّحْمَ وَ عَظْمُهُ يُنْبِتُ الْعَظْمَ وَ جِلْدُهُ يُنْبِتُ الْجِلْدَ وَ مَعَ ذلِكَ فَإِنَّهُ يُسَخِّنُ الْكُلْيَتَينِ وَ يُدَبِّغُ الْمِعْدَةَ وَ هُوَ أَمانٌ مِنَ الْبَواسيرِ وَ التَّقْطيرِ وَ يُقَوِّى السّاقَينِ وَ يَقْمَعُ عِرْقَ الْجُذامِ؛


از امام صادق عليه السلام درباره سنجد شنيدم كه مى فرمودند :  گوشت سنجد براى گوشت، هسته آن براى استخوان و پوست آن براى پوست مفيد است و در عين حال كليه ها را گرم، معده را ضدعفونى كرده و بازدارنده از بواسير و تسلسل بول است. ساق پا را تقويت و جذام را از بدن ريشه كن مى كند.


همچنین شاید براتون جالب باشه که بدانید این میوه کوچک دارای میزان ویتامین C بیشتر از یک عدد پرتقال متوسط است، همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، ۶ و ۹ است و می تواند مانند مصرف ماهی نیاز بدن به تأمین روغن های ضروری را تامین کند و مانع از بروز التهاب و انواع بیماری شود.


در گذشته ایران از سنجد به عنوان جوشانده استفاده می شد که درمانی ایران برای درمان تب ، زردی ، آسم ، کزاز و آرتریت روماتوئید بوده است و نشان می دهد سنجد سرشاراز موادی است که در بدن انسان هر یک عمل کردن بخشی از اندام های بدن را بهبود می بخشند. 

یکی دیگر از تقویت کننده های مهم بدن سویق سنجد است؛ زیرا که همان گونه که گفته شد از یک پرتغال میزان بیشتری ویتامین C در خود جای داده و سرشار از کلسیم هست و برای درمان سرماخوردگی، انفولانزا ، قطع شدن تب و اسهال هم حتی می تواند بسیار مفید باشد. همچنین وجود مقادیر ویتامین k که یک عامل اصلی برای انعقاد خون هست، رفع کننده سموم روده و معده است و برای تقویت قلب هم گزینه ای مناسب می باشد.

همچنین باید در نظر داشته باشید که معمولا مواردی که در ساختار خودشان مقدار زیادی کلسیم دارند سرد و مرطوب هستند مانند ماست که باعث افزایش غلبه بلغم می شوند؛ اما مصرف سنجد که طبع گرم و خشک دارد با شیر می تواند بسیار جذب کلسیم را بیشتر کند و بازخورد بهتری برای درمان پوکی و نرمی استخوان داشته باشد.

 

طرز تهیه سویق سنجد :

ابن سینا مصرف سنجد را با گوشت و هسته آسیاب شده را توصیه می کند در حالی که در طب سنتی_اسلامی مصرف آن به صورت سویق توصیه می شود. برای تهیه سویق سنجد ابتدا باید هسته سنجد را از گوشت آن با یک آسیاب معمولی جدا کنید؛ سپس هسته و گوشت سنجد را به صورت جدا آسیاب کرده و به صورت جداگانه بدون روغن تفت دهید. در نهایت سته و گوشت را مخلوط کرده و الک کنید. 

 

سویق سنجد برای زنان باردار : 

کلسیم یکی از موارد بسیار مناسب برای رشد کودک است؛ سویق سنجد هم سرشار از کلسیم است و مصرف آن برای خانم های باردار نه تنها ضرری ندارد بلکه باعث رشد و تقویت استخوان جنین شده و از پوکی استخوان در دروان بارداری بسیار جلوگیری می کند. علاوه بر تمام این مواردی که برای سویق سنجد گفته شد وجود مقادیر بالای ویتامین c به تقویت سیستم ایمنی بدن بانوان و خانم های باردار بسیار کمک می کند و از ابتلا به سرماخوردگی و انفولانزا جلوگیری می کند. البته همانطور که همیشه گفته می شود باید از مصرف بیش از انداره هرچیزی جلوگیری کرد؛  البته مصرف بیش از اندازه سنجد در دوران بارداری مناسب نیست، زیرا با افزایش مقدار کلسیم بدن، حجم استخوان و غضروف ها کاهش می یابد.

واتساپ طب دین

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت