زمان مطالعه: 4 دقیقه
عناب یک غذای کامل نی نی سایت دی جی کالا تبریزیان

عناب یک غذای کامل!

میوه عناب یا به انگلیسی ( jujube / jujuba ) معروف به خرمای قرمز یا خرمای چینی میوه درختی است که در مناطق گرمسیری می روید. و خواص فوق العاده ای دارد. به طوریکه توصیه می شود حتما به طور همیشگی از آن استفاده کنید. زیرا خواص بینظیری که در عناب وجود دارد، در کمتر میوه دیگری یافت می شود.

 

مهم ترین خاصیت عناب چیست؟

 

عناب صاف کننده خون و کاهش دهنده غلظت آن می باشد. از مهم ترین و در دسترس ترین صاف کننده های خون می توان عناب را نام برد. افرادی که در شهر های آلوده زندگی می کنند و همچنین افرادی که از دخانیات از جمله سیگار، قلیان و … استفاده می کنند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به غلظت خون و در نهایت بیماری های قلبی و عروقی، سکته های قلبی و مغزی قرار می گیرند. این گونه افراد حتما باید با رژیم غذایی مناسب، عوارض ناشی از سبک زندگی خود را جبران کنند، در غیر این صورت باید با عوارض جبران ناپذیر این نوع سبک زندگی دست و پنجه نرم کنند. شاید راحتترین راه حذف عامل بوجود آورنده باشد. مثلا ترک مصرف دخانیات و یا تغییر محل زندگی به مناطق دیگر با آلودگی و استرس کمتر اما گاهی فرد به راحتی نمی تواند این تغییرات را در زندگی خود ایجاد کند. پس راه حل بعدی جبران حداکثری آسیب های رسیده به بدن می باشد. چنین افرادی می توانند بصورت روزانه و طبق دستوراتی که در ذیل توضیح داده می شود، از میوه تازه یا خشک عناب یا دمنوش آن، بجای چای های صنعتی استفاده کنند.

 

خواص عناب غلظت خون فشار خون تصفیه خون صاف کننده خون

 

دیگر خواص عناب

 

خواب آور طبیعی

چای عناب به عنوان یک خواب آور طبیعی می تواند در ساعات آخر شب مفید باشد. افرادی که دچار بیخوابی در اویل شب می شوند می توانند شب قبل از خواب یک فنجان چای عناب میل کنند. البته هسته عناب به تنهایی خواب آور قوی تری می باشد.

 

خنک کننده و کاهش دهنده تب

عناب دارای طبع متعادل و رو به سرد می باشد. یکی از خواص مهم عناب، تاثیر آن در کاهش تب می باشد. طبق حدیثی که از پیامبر (ص) نقل شده، عناب دارای خاصیت ضد تب بودن دارد. ( بحارالانوار ۲۲۲/۶۲)

 

تقویت کننده معده و کمک به هضم غذا

بهترین زمان مصرف چای و دمنوش یک الی دو ساعت بعد از غذا می باشد. اکثر افراد از چای سیاه خارجی استفاده می کنند. اینگونه از چای، ضمن دارا بودن مقادیر بالای کافئین، دارای نگهدارنده ها و رنگ های مصنوعی نیز می باشد. یکی از بهترین جایگزین ها برای چای، دمنوش عناب می باشد. این دمنوش علاوه بر رفع نیاز بدن به آب، به هضم غذا نیز کمک می کند. زیرا عناب مقوی و بهبود دهنده فعالیت معده می باشد.

 

ضد سرفه و بیماری های ریه – مفید برای سرفه های خشک

به دلیل داشتن لعاب زیاد، عناب در بهبود سرفه و مخصوصا سرفه های خشک مفید است. همچنین التهابات ریوی را نیز کاهش می دهد.

 

شیوه های مصرف عناب

 

دمنوش عناب زنجبیل دارچین طب سنتی اسلامی فشار خون غلظت خون نی نی سایت

 

۱  دمنوش، دو دمنوش فوق العاده با عناب

 

  • دمنوش عناب، دارچین و زنجبیل: این دمنوش در کشور های چین و کره، از ۷۰۰۰ سال پیش مرسوم بوده و برای تصفیه خون، کاهش فشار خون، بهبود عملکرد معده و کنترل خواب در افراد استفاده می شده است. برای تهیه این دمنوش، چند عدد میوه عناب و مقدار کمی از چوب دارچین و زنجبیل را داخل کتری با مقدار فراوان آب جوشانده شود. توصیه می شود این دمنوش با حرارت کم و طی مدت ۱ الی ۴ ساعت تهیه شود تا بیشترین خاصیت را داشته باشد.

 

  • دمنوش عناب و آویشن : این دمنوش به طور ویژه برای کاهش غلظت خون و تصفیه خون کاربرد دارد. عناب به تنهایی باعث لزج شدن خون می شود. اما ترکیب طلایی عناب و آویشن ضمن جلو گیری از لزوجت خون، به برطرف شدن غلظت خون و صاف شدن خون نیز کمک می کند. برای تهیه این دمنوش چند عدد عناب را به مدت ۱۲ ساعت در آب بخیسانید. سپس مقداری برگ خشک آویشن به آن اضافه کرده و به مدت ۱ الی ۴ ساعت بجوشانید.

 

۲  شربت عناب، نوشیدنی فوق العاده برای فصل تابستان

 

در فصل تابستان و با افزایش گرمای هوا، غلبه صفرا نیز افزایش پیدا می کند. استفاده از شربت های طبیعی یکی از بهترین راه ها برای رفع عطش و تامین اب مورد نیاز بدن می باشد. طبع عناب نیز معتدل و مرطوب می باشد. بنابراین فوق العاده مناسب برای استفاده در فصل گرما می باشد. همچنین افراد گرم مزاج و صفرایی، به راحتی می توانند از این دمنوش برای تعدیل مزاج خود استفاده کنند. برای تهیه شربت عناب، لازم است عناب خشک را به مدت ۱۲ ساعت در آب بخیسانید. سپس عناب ها را با همان آب به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید. برای شیرین کردن شربت می توانید از شکر سرخ یا قهوه ای یا عسل طبیعی به میزان مورد نیاز استفاده کنید. همچنین عناب و مخصوصا شربت عناب با عسل تاثیر چشم گیری در بهبود غلبه سودا نیر دارد. زیرا سودا مزاج سرد و خشک می باشد. و شربت عناب و عسل دارای طبع متعادل و تر می باشد.

۳  میوه تازه یا خشک عناب

میوه عناب به خرما بسیار شباهت دارد. دارای پوست ضخیم در خارج، گوشته و هسته می باشد. میوه کال عناب به رنگ زرد و سبز می باشد. پس از رسیدن میوه به رنگ قرمز و درنهایت به رنگ قرمز تیره در می آید و پوست آن چروک و سفت می شود. این میوه به صورت خشک و تازه قابل استفاده است و فقط هسته آن باید دور ریخته شود.

 

۴  دود حاصل از آتش زدن میوه خشک عناب

افرادی که مبتلا به سرماخوردگی و حساسیت می شوند ممکن است دچار آبریزش بینی یا گرفتگی بینی بشوند. در این حالت، استنشاق دود حاصل از سوختن عناب خشک، می تواند به برطرف شدن این مشکل کمک کند.

واتساپ طب دین

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت