زمان مطالعه: 2 دقیقه
بادرنجبویه چیست

بادرنجبویه چیست؟ + خواص درمانی

بادرنجبویه چیست ؟

 

گیاهی است دارای برگهای پَهن و ساقه چهارگوش، تندبوی ولی نه بسیار گرم؛ وصف دیگر بادروج را در کلام امیرالمومنین در میابیم که : نوعی از ریحان که به عربی حَوک و به فارسی ریحان کوهی نامند. برگش ریز و ساقه اش مربّع، کم بوی‌تر از ریحان و گُلش مایل به سرخی است. تخمش همان تخم شربتی است و گیاه بادرنجبویه با نام های بسیاری شناسایی می شود.

 

بادرنجبویه خواص بسیاری دارد و از گیاهان بهشتی محسوب می شود؛ امام صادق (ع) می فرماید بادروج سبزی پیامبران است، بدانکه در آن هشت خاصیت است :

👈🏻 هضم کننده است.
👈🏻 گرفتگی عروق و مجاری را میگشاید.
👈🏻 آروغ را خوشبو میکند.
👈🏻 غذا را دوست داشتنی میکند.
👈🏻 درد و بیماری را از درون بدن بیرون میکشد.
👈🏻 موجب ایمنی از بیماری جذام است.
👈🏻 دهان را خوش بو میکند.
👈🏻 چون درون بدن انسان جا میگیرد، همه بیماریها را فرونشاند.) (الکافی جلد ۶ ص ۳۶۴)

 

⚪️ بادرنجبویه سیستم عصبی، قلب و عروق را تقویت میکند به همین دلیل این گیاه روی بسیاری از سیستم های بدن، اثر تقویتی داشته و دارای خواص بسیار عالی میباشد.

 

⚪️ ابو علی سینا به سبب خواص بسیار خوب این گیاه روی قلب و عروق، آن را مفرح قلب نامیده است.

 

⚪️ بادرنجبویه برای اینکه دارای چنین خواص شگفت آوری بوده است در طول تاریخ نوشیدنی ایرانیان بوده است ولی متاسفانه امروزه این دمنوش های عالی با چای سیاه و سبز سودا زا و یبوست زا جایگزین شده است!

 

⚪️ بادرنجبویه جزو گیاهان پرطرفدار در غرب و شرق جهان است از آمریکا گرفته تا اروپا و از آسیای صغیر گرفته تا هند و کشورهای جنوب شرق آسیا، همگی این گیاه را برای حفظ سالمتی و درمان بیماریها استفاده میکنند.

 

⚪️ این گیاه به نام ملیسا Mellissa نیز نامیده میشود که به معنی گیاه زنبور عسل است زیرا زنبور عسل به شدت به بادرنجبویه عالقمند است و روی آن می نشیند.

 

⚪️ در کشور فرانسه این گیاه را مثل چای دم میکنند و به عنوان داروی ضد تشنج، تقویت کننده معده و ضد اسپاسم عضلانی مینوشند و به دلیل مصرف فراوان بادرنجبویه در فرانسه و اروپا به آن چای فرانسوی نیز می گویند.

با جستجویی کوتاه در مورد چای فرانسوی می توانید متوجه شوید، در کشور های غربی بادرنجبویه بسیار طرفدار دارد، اما در ایران بیشتر افراد با این گیاه بی نظیر آشنایی ندارند.

طریقه مصرف :

به مقداری که چای معمولی را دم میکنید از گیاه بادرنجبویه در آب سرد بریزید و بگذارید در نزدیک دمای جوش ده دقیقه بماند و سپس آن را با عسل، خرما، کشمش، توت خشک یا نبات میل بفرمائید.

واتساپ طب دین

به اشتراک بگذارید

2 پاسخ به “بادرنجبویه چیست؟ + خواص درمانی”

  1. سلام بادرنجبویه،ریحان کوهی،یا تخم شربتی،اینها همه یکی هستن،یا متما یز از هم هستن ،برام مشخص نشد!!!💖💖💖

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت