زمان مطالعه: 3 دقیقه
خواص شیر نی نی سایت

خواص شیر در طب سنتی و اسلامی

شیر یکی از محبوب ترین خوراکی های دنیا است و در کنار طعم فوق العاده، غنی از مواد مغذی است که پستانداران ماده برای تغذیه بچه های خود تولید می کنند. رایج ترین انواع مصرفی از شیر؛ شیرگاو، بز و گوسفند است.  مصرف شیر در کشور های غربی هم بسیار رایج است و سرانه مصرف بالایی دارند. شیر در طب سنتی و اسلامی هم دارای فواید و خواص بسیاری است و در ادامه از خواص شیر در علم امروز و طب سنتی خواهیم گفت.

اما مواد مغذی موجود در شیر چه چیزی است؟

شیر حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی از جمله ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین ، چربی های سالم و آنتی اکسیدان ها است. به خاطر داشته باشید که محتوای تغذیه ای آن بسته به عوامل زیادی از جمله کیفیت و مقدار مصرف علوفه توسط دام می تواند متفاوت باشد. شیر سرشار از کلسیم و ویتامین D است که برای استخوان ها و سلامت و تقویت بدن بسیار مهم است.

شیر حاوی صدها اسید چرب مختلف ، از جمله لینولئیک اسید مزدوج (CLA) و امگا ۳اسید لینولئیک مزدوج و اسیدهای چرب امگا ۳ است که با بسیاری از بخش های سلامتی از جمله کاهش خطر بیماری های قلبی و دیابت اشاره کرد. همانطور که گفته شد محتوای تغذیه ای شیر بسته به عواملی مانند میزان چربی آن و رژیم غذایی و نحوه درمان گاوی که از آن آمده است متفاوت است

به عنوان مثال ، شیر گاوهایی که بیشتر علف می خورند حاوی مقدار قابل توجهی بیشتر لینولئیک اسید و اسیدهای چرب امگا ۳ است. همچنین شیر گاو ارگانیک و تغذیه شده با علف حاوی مقادیر بیشتری آنتی اکسیدان مفید مانند ویتامین E و بتاکاروتن است که به کاهش التهاب و مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می کند.

کمک به تقویت استحکام دندان :

شیر بهترین منبع کلسیم است و این دقیقاً همان چیزی است که دندان های شما به آن نیاز دارند. علاوه بر این ، شیر از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. کلسیم تنها زمانی جذب بدن می شود که ویتامین D وجود داشته باشد ، بنابراین مطمئن شوید که شیر مصرفی با ویتامین D غنی شده است.

کمک به سلامت استخوان :

بچه ها برای افزایش سلامت استخوان ها نیاز به خوردن شیر دارند تا بتوانند رشد مناسبی داشته باشند. بزرگسالان هم می توانند از نوشیدن شیر برای حفظ استحکام استخوان های خود سود ببرند ، که این امر خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

جنگنده با بیماری :

طی چند دهه گذشته ، محققان دریافته اند که شیر از بسیاری از بیماری های مختلف جلوگیری می کند. این شامل توانایی آن در کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر سکته مغزی است. علاوه بر این ، شیر توانایی کاهش تولید کلسترول توسط کبد را دارد و به بهبود بینایی کمک می کند. برخی از محققان معتقدند که شیر می تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را نیز کاهش دهد.

کمک به رشد ماهیچه :

شیر در بهبود رشد ماهیچه ها بسیار مفید است. این به دلیل پروتئین موجود در شیر است. بسیاری از ورزشکاران بعد از تمرین شیر می نوشند ، زیرا مواد مغذی مورد نیاز بدن برای بازیابی را تامین می کند. علاوه بر این ، شیر به جلوگیری از درد ماهیچه ها کمک می کند و مایعات از دست رفته در حین فعالیت بدنی را دوباره پر می کند.

چه شیری مصرف کنیم ؟

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید : «از شیرهای گاو استفاده کنید ؛ زیرا از تمام گیاهان تغذیه می کند.» گاو مانند گوسفند نیست که از گیاهان مخصوص استفاده کند ، از هر گیاهی کمی می خورد ؛ به همین دلیل شیرش جامع تمام خواص داروهای گیاهان است و درمان هر دردی است.
البته در این روایت پیامبر اکرم صلوات الله علیه می فرماید : «علیکم بألبان البقر» (ألبان : شیر ها ) آمده است نه ( لبن : شیر)
و این بدین مفهوم است که انسان بهتر است شیرهای گاوهای مختلف را بگیرد و با هم قاطی کند و سپس مصرف کند ؛ زیرا هر گاو از یکسری گیاهان تغذیه می کند و هنگامی که شیر های گاوهای مختلف را با هم قاطی کردیم ؛ این شیر خاصیت تمام گیاهانی را که گاوها از آن استفاده کرده اند ، دارد.

مصلح شیر 

  • شیر و عسل : دارای خواص زیاد و تقویت بدن
  • شیر و خرما : نیرو بخش و رفع کم خونی
  • شیر و گلاب : مقوی قلب و معده و کبد
  • شیر و پودر سنجد : مقوی استخوان، استخوانساز، تقویت کننده بدن، گوشت و پوست و استخوان را میرویاند
  • شیر و پودر بادام : مفید برای کم خونی، استخوان سازی، تقویت مغز

واتساپ طب دین

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت