زمان مطالعه: 3 دقیقه
زنیان برای یبوست نی نی سایت

زنیان چیست ؟

زنیان یکی از داروهای گیاهی با خاصیت بسیار فراوان است که از خانواده Apiaceae است که گروهی از گیاهان شامل کرفس ، زیره ، گشنیز ، رازیانه و جعفری است. از این ترکیب در طب سنتی و در طب اسلامی استفاده می شود و زنیان در طب اسلامی از زنیان به عنوان ترکیبی موثر با داروی جامع برای مشکلات معده استفاده می شود. زنیان دارای رنگ سبز تا قهوه ای است و ظاهری شبیه به زیره دارد، اما طعم آن بسیار مشابه آویشن است و دارای خواصی بی نظیر است. زنیان سرشار از فیبر ، آنتی اکسیدان و سایر ویتامین ها و مواد معدنی است و در طب هندی کاربرد زیادی دارد.

چرا در طب سنتی و اسلامی از زنیان برای معده استفاده می شود ؟

همانطور که گفته شد زنیان دارای خواص آنتی اکسیدانی فوق العاده زیادی هست و در بهبود عملکرد معده می تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد؛ این تاثیر ضد باکتریایی احتمالاً به دو ترکیب فعال آن ، تیمول و کارواکرول نسبت داده می شود ، که نشان داده شده است از رشد باکتری ها و قارچ ها جلوگیری می کند. طب اسلامی عرقیجات را قبول ندارد و معتقد است مصرف جوشانده هر ترکیب تاثیر بیشتری دارد؛ زنیان یکی از ضد نفخ های قوی و گرم کننده های قدرتمند معده است.

کمک به دستگاه هاضمه و زخم معده با زنیان در طب سنتی و اسلامی :

افرادی که دچار مشکلات گوارشی هستند می توانند از ترکیبات گرم کننده معده که می تواند جلوی التهابات را بگیرد استفاده کنند؛ مخصوصا ما ایرانی ها که غذاهای مصرفی مان دارای طبع سرد است و به صورت روزمره از خوراکی هایی با طبع سرد که شامل برنج، گوجه، ماست و دیگر موارد می شود استفاده می کنیم بهتر است از گرم کننده های معده مانند هاضوم یا مصلح هر غذا استفاده کنیم و افرادی که دچار زخم معده و مشکلات مرتبط با معده هستند بهتر است مصرف غذای سرد را از سبد غذایی خود حذف کنند. زنیان دفع کننده رطوبت معده و حتی رطوبت بدن است در کنار آن دارای خواص ضد عفونی کننده و آنتی باکتریایی است که تا حدودی می تواند از بروز التهابات جلوگیری کرده و با توجه به طبع گرم و خواص بی نظیرش برای معده فوق العاده عمل کند. همچنین زنیان با گرم کردن معده می تواند تا حدود زیادی از ایجاد یبوست جلوگیری کند؛ اما باید توجه داشته باشید زیاده روی در مصرف هرگونه خوراکی باعث ایجاد مشکلات دیگری می شود و همیشه باید اعتدال را رعایت کرد و از زیاده روی در مصرف زنیان جلوگیری کرد.

زنیان و کمک به جلوگیری از نفخ معده :

دانه های زنیان مقدار کمی داخل خود روغن دارند که با نام روغن زنیان مشهور است. این روغن حاوی تیمول است که خود روغن هم دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است. آنزیم های فعال موجود در زنیان؛ جریان اسید های معده را بهبود می بخشند و به هاضمه دستگاه گوارش و همچنین گاز و نفخ معده کمک می کند.

واتساپ طب دین

 

ماست و زنیان : 

ماست یکی از ترکیبات سرد و تر است که در فصل زمستان ممکن است مصرفش به بدن شما آسیب بزند و باعث سردی معده شود. امام کاظم (ع) می فرماید : هرکس می خواهد مصرف ماست به او ضرر نرساند آن را با زنیان استفاده کند. (الکافی،ج۶،ص۳۳۸)  پس نتیجه می شود استفاده از زنیان که طبعی گرم و خشک دارد می تواند بهترین مصلح برای استفاده از ماست باشد و از سردی و تری بیش از حد ماست جلوگیری کند.

مضرات و ملاحظات استفاده از زنیان :

درست است که زنیان دارای خواص بسیاری است اما لازم به ذکر است که مصرف زنیان برای خانم های باردار باید با توجه به دستور مشاور و پزشک انجام شود. پیشنهاد همیشگی ما این است که قبل از وارد کردن زنیان یا هر گیاه و دانه ی دیگر به طور مصرف روزانه یا مداوم در رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت