زمان مطالعه: 4 دقیقه

روغن درمانی aromathrapy

روغن درمانی یکی از روش های مکمل یا حتی اصلی درمان در طب سنتی و اسلامی می باشد. در طب مکمل و جایگزین ( CAM/complementary alternative medicine ) نیز یکی از شاخه های پر مخاطب می باشد. اگرچه روغن های مورد استفاده در طب سنتی اسلامی و طب مکمل متفاوت هستند، اما هر دو بر یک اساس کار می کنند. اینکه روغنِ بعضی از گیاهان، بصورت تکی یا مخلوط با هم، می تواند تاثیر بسزایی در سلامت پوست، مو، مغز و دیگر اندام انسان بگذارند

 

 

به روغن های مورد استفاده در طب سنتی اسلامی روغن های درمانی گفته می شود. برخی از مهم ترین روغن های مورد استفاده عبارت اند از : روغن بنفشه، زوغن بنفشه پایه زیتون/کنجد، روغن بادام تلخ/شیرین، روغن سیاهدانه، روغن کُندُش، و…

 

به روغن های مورد استفاده در طب جایگزین، اسنشال اویل (Essential Oils) یا اسانس های روغنی می گویند. اسنشال اویل ها غلظت بالایی دارند و در دمای اتاق تبخیر می شوند. به همین خاطر به تنهایی قابل استعال روی پوست نیستند. برای استفاده از اسنشال اویل ها باید آنها را بایک روغن حمّال ( Carrier ) ترکیب کرد. مهم ترین اسنشال اویل ها عبارتند از: روغن کندر، روغن درخت چای، روغن برگاموت، روغن دارچین، روغن رزماری و … مهم ترین روغن های حمال برای رقیق کردن اسنشال اویل ها عبارت اند از: روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن جوجوبا، روغن بادام و …

 

 

مهم ترین اصطلاحات این مقاله:

 

essential oils: اسانس روغنی یا عصاره گیاهان، نامحلول در آب، فرّار

 

aromatherapy: آروما تراپی گونه ای از روش درمان که با استفاده از روغن ها و مواد آروماتیک بصورت استنشاق یا موضعی روی پوست انجام می شود.

 

oil therapy: همان aromatherapy

 

carrier oil: روغنی که برای رقیق کردن اسنشال اویل ها استفاده می شود.

 

 

روغن های درمانی از گذشته های دور مورد استفاده انسان ها بوده است. این روغن ها را می توان در فصول مختلف استفاده کرد و به راحتی به نقاط مختلف حمل کرد. زیرا رایحه و خواص گیاهان درون این روغن ها موجود است و میتوان در فصل یا مکانی که این گیاهان در طبیعت نمی روید، از روغن آن استفاده کرد.

تفاوت اصلی اسنشال اویل و روغن حمال یا رقیق کننده این است که اسنشال اویل ها را بخاطر غلظت بالا نمی توان به تنهای روی پوست استفاده کرد.امروزه روغن های درمانی در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد.

 

چرا روغن درمانی؟

میان انبوه روش های درمان چرا استفاده از روغن؟ امروزه با استفاده از علم پزشکی، اکثر بیماری ها و مشکلات شناخته شده برای بدن انسان قابل درمان و کنترل می باشند. روش هایی که بصورت علمی قابل توجیه هستند. با این شرایط چه نیازی به استفاده از روغن برای درمان بیماری ها وجود دارد؟ آیا مالیدن یک نوع روغن روی سطح پوست از انواع عمل های جراحی و داروهای تخصصی بهتر نتیجه می دهد؟

 

انسان ها هزاران سال است از روغن درمانی استفاده می کنند. در اکثر تمدن های باستانی مانند چین، هند، مصر و ایران از عصاره روغنی گیاهان مختلف برای مصارف درمانی و مذهبی استفاده می شده است. باور گذشتگان این است که روغن گیاهان می تواند منافع جسمی و روانی برای انسان ها داشته باشد. اگرچه مدارک علمی قابل استناد برای اثبات این موضوع موجود نیست، اما تجربه های فردی از این نوع روش درمان خود می تواند بیانگر خوبی برای تاثیر گزار بودن آن باشد. روغن درمانی روشی کم هزینه و کم ریسک می باشد و هر شخص با اندکی صبر و حوصله می تواند منافع آن را بر روی بدن خود مشاهده کند.

 

آیا روغن از روی پوست جذب بدن می شود؟

مولکول های روغن می توانند از سطح پوست عبور کرده و خود را به بافت های بدن و جریان خون برسانند. سه ناحیه از بدن بیشترین جذب روغن را دارند. در ناحیه بالای بدن، ابرو ها و بینی، روغن رسانی به نقاط بالایی بدن را انجام می دهند. در ناحیه میانی بدن، ناف روغن رسانی به اندام های داخلی بدن را انجام می دهد. کف پا هم محل جذب روغن در اندام های تحتانی بدن می باشد.

 

روغن مالی پهلو ها

 

روغن مالی پهلو ها با روغن مناسب تاثیر بسزایی در بهبود کارکرد کلیه ها دارد. کلیه یکی از اندام های مهم بدن انسان است که باید همیشه گرم و فعال باشد. از بهترین روغن ها برای روغن مالی پهلو ها می توان روغن سیاهدانه را نام برد که با طبیعت گرم و خشک سبب گرم شدن کلیه ها می شود.

روغن مالی آلت تناسلی و بیضه ها در آقایان

روغن بنفشه زیتون یکی از بهترین روغن ها برای مشکلات جنسی آقایان می باشد. روغن مالی آلت تناسلی و بیضه ها با بنفشه زیتونی می تواند به بهبود واریکوسل در آقایان کمک کند. همچنین خولنجان روغنی یا همان مخلوط پودر خولنجان و روغن زیتون نیز می تواند در بزرگ شدن و حجم گرفتن آلت تناسلی آقایان مفید باشد.

 

روغن مالی کف پا

روغن مالی کف پا روغن حنظل یا همان روغن هندوانه ابوجهل، هدیه ای از طبیعت برای افراد دیابتی. روغن حنظل به سرعت از کف پا جذب خون شده و باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون می شود. افراد دیابتی می توانند شب قبل از خواب کف هر دو پا را به روغن حنظل آغشته کنند و روی آن نایلون بکشند. روغن تا صبح از طریق منافض پوست جذب بدن خواهد شد.

واتساپ طب دین

روغن مالی ملاج سر

روغن مالی ابروها

روغن مالی ناف

روغن مالی شکم

روغن مالی کمر

استنشاق دود و بخور روغن ها

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت