زمان مطالعه: 7 دقیقه
خواص نوره در طب اسلامی

خواص نوره درمانی در طب اسلامی

نوره یا واجبی عبارت است از ترکیب زرنیخ  و آهک به نسبت ۱ به ۶ که از آن برای درمان و زدودن موهای زائد بدن استفاده می شود. نوره بهترین دارو برای بیماری های پوستی می باشد. همچنین یکی از بهترین راه های دفع سودا از بدن نیز می باشد ( زیرا ماده مو از سودا است و با نوره کشیدن سودا از بدن خاج شده، رشد مو سریع تر شده و سودا از بدن خارج می شود) ، باعث تقویت بینایی می شود، انسان را فربه می کند، شانه ها را قوی می سازد و نیروی جنسی را تقویت می کند.در حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است که : “سنت در نوره کشیدن آن است که هر پانزده روز یک مرتبه بکشند و اگر کسی ۲۱ روز بگذرد که نوره نکشیده باشد قرض کند و نوره بکشد و کسی که چهل روز بگذرد که نوره نکشیده باشد، او مومن و مسلمان نیست و او را هیچ کرامت نزد خدا نیست.” _حلیه المتقین
مراد نوره طبیعی است که با زرنیخ درست می‌شود، اولین کسی که نوره درست کرد حضرت سلیمان (ع) بود، نوره از آهک آب‌دیده و زرنیخ یا همان آرسنیک معدن درست می‌شود، مقدار زرنیخ باید یک‌ششم آهک باشد.

در روایات به استفاده از نوره توصیه‌شده و بهترین حالت این است که به کل بدن نوره مالیده شود و اگرنه به‌جاهایی که مو دارد نوره مالیده شود. نوره پاک‌کننده است و میکروب‌ها و قارچ‌ها را از بین می‌برد و درمانی برای بیماری‌های پوستی است. همچنین توصیه‌شده که بعد از نوره، حتماً سرتاسر بدن حنا مالیده شود و نیاز نیست حنا را غلیظ درست کنید یا آن‌قدر صبر کنید تا بدن رنگ بگیرد، پنج تا ده دقیقه کافی است. این کار علاوه بر شادابی پوست اثرات درمانی هم دارد. در احادیثی که از ائمه (ع) نقل شده است، فواید نوره را پاک کننده بدن، رافع پریشانی و پلیدی، قوی و فربه کننده بدن و از بین برنده ضعف و تنبلی شمرده اند.

 

خواص نوره  :

  •  ضد سرطان سینه و پوست
  •  ضد رماتیسم
  •  تقویت قوای عمومی و جنسی
  •  زیاد شدن نور چشم
  •  دفع بیماری های کلیه و مثانه
  •  تخلیه مواد زائد و سمی و سودای اضافی از بدن
  •  موثر در درمان بیماری های پوستی
  •  موثر در درمان واریس
  •  ضد عفونت، ضد قارچ و ضد باکتری
  • روشن کننده پوست(غلبه سودا پوست را سیاه میکند و نوره این سیاهی را برطرف می کند)

*  اخیرا عده ای استفاده از نوره را بخاطر وجود عنصر آرسنیک (زرنیخ از مشتقات آرسنیک میباشد) سرطان زا و مضر برای بدن خوانده اند، در حالی که این ماده تا زمانی که بلعیده نشود مشکلی برای سلامتی ایجاد نمیکند و حتی بو کردن آن مشکلی ندارد.

* بعضا مشاهده شده برخی اقدام به حذف زرنیخ و یا جایگزینی آن با مواد دیگری را انجام داده اند که باعث میشود تمام خواص مفید نوره از بین برود.

*  از مهم ترین نواحی بدن که توصیه اکید به استفاده نوره در آنها شده است میتوان موی زیر بغل و نواحی شرمگاهی را میتوان نام برد زیرا محل تجمع آلودگی ها است.

* همچنین برای لطافت و زیبایی پوست، استفاده حنا بعد از نوره کشیدن توصیه شده است.

⚠️هنگام استفاده از نوره بخاطر داشته باشید که طبق روایات، نوره کشیدن در حالت نشسته و در روز چهار شنبه و جمعه نهی شده است.

 

طریقه استفاده از نوره :

  1. نوره حدود نیم تا یک کیلو
  2. ظرف پلاستیکی
  3. دستکش

قبل از استفاده از نوره می توانید برای کم کردن خشکی پوست، بدن را روغن مالی کرده و سپس با آب سرد دوش بگیرید. انجام این کار از خشک شدن پوست بعد از استفاده از نوره جلوگیری می کند. در صورت وجود عرق روی بدن نیز لازم است قبل از استفاده از نوره دوش بگیرید، زیرا ترکیب شدن نوره با عرق انسان موجب بروز التهاب و سوختگی در محل وجود عرق می شود. خیس بودن بدن قبل از استفاده از نوره مانعی ندارد، بنابراین بلافاصله بعد از دوش گرفتن می توانید از نوره استفاده کنید و نیازی به خشک کردن نیست.

ابتدا ظرفی از آب ولرم تهیه کرده و مقداری نوره در آب بریزید. سپس این ترکیب را مخلوط کنید تا به حالت خمیری دراید و غلظت آن به غلظت ماست یا کمی رقیق تر برسد. حتما در زمان مخلوط کردن نوره دستکش به دست داشته باشید، زیرا تماس مستقیم هر نقطه از بدن با نوره به مدت بیش از ۵ دقیقه، باعث بروز سوختگی و التهاب می شود. از کف پا تا زیر گردن را به نوره آغشته کنید. مالیدن نوره به کف پا نیز مفید است و سبب تخلیه سموم و سودا از بدن می شود. همچنین سنت است که بین دو ابرو و نوک بینی نیز نوره گذاشته شود. به دلیل زمخت بودن مو ها در ناحیه شرمگاهی و پایین شکم، توصیه می شود ابتدا این نواحی را نوره مالی کرده تا اینکه موهای زائد به طور کلی از بین بروند. بعد از سپری شدن ۵ دقیقه، استحمام کنید. اگر همه مراحل را درست انجام داده باشید خواهید دید که کلیه موهای زائد بدن از بین می روند.

 

نکاتی در مورد نحوه استفاده از نوره :

  •  از نوره کشیدن در حالت نشسته اجتناب کنید، زیرا این کار سبب مشکلات فتق می شود.
  • در صورت بوجود آمدن التهاب و یا سوختگی روی پوست، بعد از استفاده از نوره، می توانید بدن را به روغن بنفشه زیتون یا روغن گل سرخ آغشته کنید، اینکار در سریع ترین زمان ممکن التهاب را از بین می برد.
  • از استفاده نوره در روز های چهارشنبه و جمعه، خودداری نمایید.
  •  حتما از نوره مرغوب و درمانی استفاده کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود.
  • ۱۲ ساعت قبل و بعد از نوره کشیدن از همبستری احتناب شود.
  • نوره کشیدن در حال جنابت مانعی ندارد.
  • از نوره کشیدن در روزچهارشنبه اجتناب شود، زیرا موجب پیسی و بیماری های پوستی می شود.
  • بهتر است در فصل تابستان از نوره بیشتر استفاده شود. به دلیل گرم بودن هوا و عرق کردن، آلودگی ها بر روی پوست تجمع بیشتری می کنند.

 

نوره و درمان بواسیر

بواسیر از آن دسته مشکلاتی است که با غلبه مزاج سودا در بدن پدید می آید. زیرا با غلبه سودا، مزاج انسان سرد شده و به طبع آن گوارش نیز سرد و ضعیف می شود. گوارش سرد و خشک موجب بروز یبوست می شود که خود مقدمه و از علت های اصلی بروز بواسیر می باشد. از طرفی یبوست باعث کندی و مشکل در دفع مواد زائد از بدن می شود که به سبب آن فرد نیاز به زمان بیشتری برای دفع دارد. نشستن طولانی مدت در دستشویی و قرار گرفتن عضلات انتهای روده بزرگ در حالت دفع به مدت طولانی، باعث تشدید زمینه ی بروز بواسیر می شود. می توان گفت در بوجود آمدن بیماری بواسیر، زیاد نشستن در دستشویی عامل اصلی، و یبوست عامل فرئی آن می باشد. پس در درمان انواع بواسیر، اولین اقدامی که برای بیمار باید انجام بگیرد، برطرف کردن غلبه مزاج سودا می باشد. مورد دیگری که با غلبه مزاج سودا در بدن بروز می دهد، تجمع سموم و مواد زائد در بدن می باشد. به دلیل کندی فرایند گوارش و توقف طولانی مدت مواد در روده کوچک و روده بزرگ، موادی که باید از بدن خارج می شدند، توسط دیواره های روده جذب خون شده و مجدد به بدن باز می گردند. به همین سبب در درمان بواسیر و غلبه مزاج سودا، داروی سنای مکی نیز مناسب استفاده می باشد.

 

نوره برای درمان واریکوسل

یکی از خواص بی نظیر نوره، موثر بودن آن در درمان واریکوسل می باشد. استفاده مستمر و همیشگی نوره از بروز واریکوسل در مردان جلوگیری می کند. حتی اگر شخصی از نوره استفاده نمی کرده و مبتلا به واریکوسل شده است، با شروع مصرفk

 

منابع روایی در مورد اهمیت استفاده از نوره :

در روایت آمده است:

مَنْ كانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَلَا يَتْرُكْ‌ عَانَتَهُ‌ فَوْقَ‌ أَرْبَعِينَ‌ يَوْماً وَ لَا يَحِلُّ لِامْرَأَةٍ تُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ تَدَعَ ذَلِكَ مِنْهَا فَوْقَ عِشْرِينَ يَوْماً

یعنی کسی که ایمان به خداوند و روز آخرت دارد شرم گاه خود را بیش از چهل روز رها نکند.


توصیه اکید به مصرف نوره : نوره کشیدن در برخی نواحی بدن بسیار توصیه شده است. زیرا نقاطی از بدن محل تجمع آلودگی ها و پلیدی است که غالبا با لفظ شیطان از آن نام برده می شود. شیطان چیزی است که از راه پنهان و مخفی به انسان ضرر می‌رساند که شامل میکروب و ویروس و قارچ می‌شود.

 

لَا يُطَوِّلَنَ‌ أَحَدُكُمْ‌ شَارِبَهُ وَ لَا عَانَتَهُ وَ لَا شَعْرَ جَنَاحِهِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَتَّخِذُهَا مَخَابِيَ يَسَّتَّرُ بِهَا [يَتَسَتَّرُ بِهَا]

 

یعنی هیچ یک از شما موهای سبیل و شرمگاه و زیر بقل خود را بلند نکند زیرا شیطان پناهگاه خود قرار می‌دهد و خود را در آن محل ها پنهان می‌کند.

نواحی استفاده نوره :

وَ قَالَ حَلْقُهُ أَفْضَلُ مِنْ نَتْفِهِ وَ طَلْيُهُ أَفْضَلُ مِنْ حَلْقِه‌

یعنی امام(ع) می‌فرمود تراشیدن موهای زیر بغل بهتر از کندن آن ها است و نوره کشیدن آن ها بهتر از تراشیدن آن ها است.

روایاتی آمده است که می‌فرماید نوره کشیدن برای تمام بدن است.

 

بهترین حالت مصرف نوره :

أُحِبُّ لِلْمُؤْمِنِ‌ أَنْ‌ يَطَّلِيَ‌ فِي كُلِّ خَمْسَةَ عَشَرَ يَوْماً

یعنی برای مومن دوست دارم که در هر پانزده روز یک بار نوره بکشد.

 

کمترین مقدار استفاده از نوره :

السُّنَّةُ فِي‌ النُّورَةِ فِي كُلِّ خَمْسَةَ عَشَرَ يَوْماً فَمَنْ أَتَتْ عَلَيْهِ إِحْدَى وَ عِشْرُونَ يَوْماً فليستدين [فَلْيَسْتَدِنْ‌] عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لْيَتَنَوَّرْ وَ مَنْ أَتَتْ عَلَيْهِ أَرْبَعُونَ يَوْماً وَ لَمْ يَتَنَوَّرْ فَلَيْسَ بِمُؤْمِنٍ وَ لَا مُسْلِمٍ وَ لَا كَرَامَة

یعنی سنت پیامبر(ص) نوره کشیدن در هر پانزده روز است پس کسی که بیست و یک روز نوره نکشید قرض کند و نوره بکشد که خداوند قرض او را می‌پردازد و کسی که چهل روز نوره نکشد مومن و مسلمان نیست و ارزشی ندارد.

 

اهمیت نوره، حتی هر روز هم می توان نوره استفاده نمود :

دَخَلْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الْحَمَّامَ فَقَالَ لِي يَا عَبْدَ الرَّحْمَنِ‌ اطَّلِ‌ فَقُلْتُ إِنَّمَا اطَّلَيْتُ مُنْذُ أَيَّامٍ فَقَالَ اطَّلِ فَإِنَّهَا طَهُورٌ.

یعنی به همراه امام صادق(ع) وارد حمام شدم به من فرمود ای عبدالرحمن از نوره استفاده کن عرض کردم چند روز پیش نوره کشیدم امام (ع) فرمود نوره بکش زیرا نوره طهور است.

 

اجتناب از نوره کشیدن تا ۱۲ ساعت قبل و بعد از همبستری:

برای نوره کشیدن، لازم است که تا دوازده ساعت از همبستری اجتناب شود و دلیل آن هم در روایات نیامده است. به نظر می‌رسد علت آن سست شدن بدن است و موجب سوزش و آسیب بدن می‌شود.

شخص جنب می‌تواند از نوره استفاده کند زیرا نوره پاکیزگی شستن بعد از جنابت را بیشتر می‌کند ولی باید دوازده ساعت از همبستری او گذشته باشد.

 

نهی نوره کشیدن در روز چهارشنبه :

يَنْبَغِي لِلرَّجُلِ أَنْ يَتَوَقَّى النُّورَةَ يَوْمَ الْأَرْبِعَاءِ- فَإِنَّهُ يَوْمُ‌ نَحْسٍ‌ مُسْتَمِرٍّ وَ يَجُوزُ النُّورَةُ فِي سَائِرِ الْأَيَّام‌

یعنی برای مرد سزاوار است که از نوره کشیدن در روز چهارشنبه بر حذر باشد زیرا چهارشنبه روز نحس مستمری است و در باقی روزها نوره کشیدن جائز است.

 

نهی نوره کشیدن در روز جمعه:

خَمْسُ خِصَالٍ يُورِثُ‌ الْبَرَصَ‌ النُّورَةُ يَوْم‌ الْجُمُعَةِ وَ يَوْمَ الْأَرْبِعَاء…

یعنی پنج چیز موجب پیسی است: نوره کشیدن در روز جمعه و چهارشنبه…

 

اهمیت استفاده از نوره در تابستان:

طَلْيَةٌ فِي‌ الصَّيْفِ خَيْرٌ مِنْ عَشْرٍ فِي الشِّتَاء

یعنی یک بار نوره کشیدن در تابستان، از ده بار نوره کشیدن در زمستان بهتر است.

 

پرهیز از نشستن هنگام استفاده از نوره:

أَنَّ مَنْ جَلَسَ وَ هُوَ مُتَنَوِّرٌ خِيفَ عَلَيْهِ الْفَتْق‌

یعنی همانا برای کسی که نشسته است درحالیکه نوره کشیده است، ترس از فتق است.

تا جائیکه برای شخصی که نوره کشیده، ایستاده بول کردن جائز است.

 

اهمیت شستشوی بدن با آب سرد قبل از استفاده از نوره:

وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ لَا يَبْثُرَ وَ لَا يُصِيبَكَ قُرُوحٌ‌ وَ لَا شُقَاقٌ‌ وَ لَا سَوَادٌ فَاغْسِلْ بِالْمَاءِ الْبَارِدِ قَبْلَ أَنْ تَنَوَّر[۶]

یعنی اگر می‌خواهی از نوره استفاده کنی و مبتلا به زخم و ترک و سیاهی پوست نشوی قبل از استفاده از نوره بدنت را با آب سرد بشوی.

 

واتساپ طب دین

به اشتراک بگذارید

28 پاسخ به “خواص نوره درمانی در طب اسلامی”

    1. سلام توصیه میشه از نوره روی کل نواحی بدن استفاده بشه، بجز سر و صورت. یعنی از گردن تا انگشتان پا نوره کشیده بشه.
      نوره کشیدن روی پهلوها روی کلیه ها تاثیر داره.
      نوره کشیدن زیر بغل برای افزایش بینایی و قدرت جنسی مفیده.
      نوره کشیدن کف پا برای خارج شدن سموم بدن و کبد و خارج شدن سودای اضافی از بدن مفیده.
      نوره کشیدن آقایان روی آلت تناسلی و بیضه ها هم برای افزایش قدرت جنسی و برطرف شدن واریکوسل مفیده.

    1. سلام وقتتون بخیر
      نوره از همان گردن تا قوزک پا توصیه میشود اما به خصوص برای درد گردن ، ماساژ درمانی به همراه روغن درمانی مؤثر واقع خواهد بود همچنین سویق جو و پماد مفاصل طب اسلامی

  1. سلام
    پشت من کیست مویی در اورده و اندازه جوش باد کرده و خیلی درد میکنه
    آیا با نوره درمان میشه و اگه درمان میشه با موی داخل که پیچ خورده باید چه کنیم

  2. سلام دقیقا معنی و منظور نوره نکشیدن توی حالت نشسته چیع؟ یعنی نشسته نوره نکشیم یا بعد از نوره کشیدن نباید نشست؟

  3. سلام علیکم
    ببخشید بنده نوجوان هستم و بعد از اینکه نوره کشیدم حال و هوایم کلا عوض شد و اصلا از هیچ چیزی هیچ درکی نداشتم و نسبت به هیچی هیچ حسی نداشتم
    مثل یک نوزاد که هیچ درکی از هیچی نداشته
    درمانش چیه؟

  4. سلام ،من قبلا واریکوسل عمل کردم اما درمان نشد ،ایا با استفاده از نوره درمان میشه ؟ چه جوری وچه مدت باید استفاده کرد ؟ جایی رو معرفی می کنید برای خرید نوره زرنیخ دار اصل
    ممنون

    1. سلام با استفاده از نوره بهتر میشود و در کنار نوره حنا هم باید مصرف شود و دارو های صاف کننده خون و ترک سیگار قهوه و چایی هم انجام بدید نوره زرنیخ دار اصل در سایت موجود هست میتوانید تهیه بفرمایید

  5. سلام برای بیماری اکتیوز موثر هست یا نه
    مشاوره روش استفاده و تهیه آن به چه صورت هستش تو رو خدا بگید من چند نفر اطرافم داریم از این بیماری رنج میکشیم ممنون 🙏

  6. سلام وقت به خیر. من بعد از استفاده از نوره قسمت باسن و روی پهلو پر از جوش شده. آیا هر دفعه بعد از استفاده از نوره همین قدر جوش میزنه یا بعد از یه مدت عادی میشه. استفاده کنم یا قطع کنم؟

    1. سلام برای بعضی از افراد این حالت پیش میاد و اون هم به خاطر تخلیه کبدتون هست یعنی خیلی مفید هست نوره گذاشتن برای کبد انسان
      و این رو ادامه بدین و قطع نکنید

  7. سلام من سایتی خوندم : وقتی نوره میکشیم نباید نشسته باشیم و حتی تا یک ساعت بعد نشینیم .

    در سایتی دیگه خوندم : روی زمین نشسته باشیم اشکال نداره برای اینکه تو حمام نوره بکشیم ولی روی صندلی نشینیم . ( این هم گفتند که اگه سر پا باشید بهتره اما اگه نشسته خواستید روی زمین باشی نه صندلی )

    سوال من اینه :
    وقتی نوره میکشیم ، باید نشسته روی زمین باشیم ؟
    آیا بعد از اتمام نوره تا یک ساعت نباید روی صندلی بشینیم و سرپا یا دراز کشیده بمونیم ؟
    وقتی تو حمام می خوایم نوره بمالیم قسمت های کف پا رو چطوری بدون نشستن نوره بمالیم ؟
    آیا خم شدن کمر هم باعث فتق میشه ؟

    1. سلام بله در آداب نوره زدن ایستاده نوره زدن توصیه شده مواقعی که نیاز به نشستن هست مانعی نیست زیاد سخت نگیرین

  8. سلام اگر اطلاع جامعی دارید ممنون میشم که بهم بگید .
    در سایتی خوندم : وقتی در حمام نوره می مالیم ، نباید روی صندلی باشیم و فقط ایستاده باشیم .
    در سایت دیگری خوندم : در حمام برای نوره مالی بهتر هست ایستاده باشیم ولی اشکالی نداره نشسته روی زمین باشیم اما روی صندلی نباشیم .
    البته این هم گفتند که تا یک بعد از اتمام نوره مالی نباید روی صندلی بشینیم و ایستاده یا دراز کشیده باشیم .

    سوال های من اینه :
    ۱-آیا در حمام نوره مالیدن نباید نشسته باشیم ؟
    ۲- وقتی در حمام برای نوره مالی حالت ایستاده داریم ، برای نوره مالیدن کف پاها نیاز هست خم بشیم ، آیا خم شدن اشکال نداره و فتق نمی یاره ؟
    ۳- آیا بعد از اتمام نوره و از حمام خارج شدن هم نباید تا یک ساعت نشسته باشیم ؟
    ۴- روی سکو نشستن و نوره زدن هم فتق می یاره ؟
    ۵- روی زمین شستن تا کف پاها و ساق پا رو نوره مالیدن اشکالی نداره ؟
    ۶- چطوری امکان هست که ایستاده ، کل بدن رو نوره مالید …؟
    سوالات ممکنه شبیه هم باشه و ممنون برای وقت گذاشتن و جواب دادن ، آرزوی موفقیت .

    1. ۱-سلام سرپا باشید بهتره ولی اگر مشکل هست و نمی تونید مانعی نیست
      ۲-مانعی نداره زیاد سخت نگیرین برای کف پا حتما باید بنشینید و چاره ای نیست
      ۳-بعد از بیرون آمدن از حمام اشکالی نداره که بنشینید
      ۴-بله سرپا بهتر هست
      در کل بهتره برای نوره زدن از پایین به سمت بالا شروع کنید اینجوری راحت تر هست

    1. سلام دوست عزیز بعد از استفاده از نوره بهتره از حنا به صورت موضعی به مدت ۵ دقیقه استفاده کنید باعث میشه تا سردیتون نکنه و بدن مقاوم تر بشه تو صیه میکنم که پهلوهاتون رو با شال حتما ببندید

  9. سلام طریقه کشیدن واجبی روی بیضه ها چگونه هست و آیا نوره کشیدن باعث افزایش سایز آلت میشه ؟ ممنون

    1. سلام به دلیل نازک بودن پوست آن قسمت ها مقداری زمانی که نوره یا واجبی می ماند باید از بقیه اعضای بدن کمتر باشد
      چون نوره یک نوع شمیمی درمانی طبیعی و باز سازی سلولی طبیعی هست
      کمک کننده رشد اعضای بدن نیز محسوب میشود

        1. سلام بله با دست مشکلی نیست ولی بهتره نوره به ناخن ها برخورد نکنه
          چون باعث نازک شدن ناخن ها میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت